Berkat Kejujuran

Syeikh Abdul Kadir semasa berusia 18 tahun meminta izin ibunya merantau ke Baghdad untuk menuntut ilmu agama. Ibunya tidak menghalang cita-cita murni Abdul Kadir meskipun keberatan melepaskan anaknya berjalan sendirian beratus-ratus batu. Sebelum pergi ibunya berpesan supaya jangan berkata bohong dalam keadaan apapun.

Ibunya membekalkan uang 40 dirham dan dijahit di dalam pakaian Abdul Kadir. Selepas itu ibunya melepaskan Abdul kadir pergi bersama-sama satu rombongan yang kebetulan hendak menuju ke Baghdad.  Dalam perjalanan, mereka telah diserang oleh 60 orang perampok. Maka habislah harta kafilah dirampas tetapi perampok itu tidak mengusik Abdul Kadir kerana menyangka dia tidak mempunyai apa-apa.

Salah seorang dari gerombolan perampok bertanya Abdul Kadir apa yang dia punya. Abdul Kadir menerangkan bahwa dia mempunya uang 40 dirham di dalam pakaiannya. Lalu Perampok itu melaporkan kepada ketuanya. Pakaian Abdul Kadir dipotong dan didapati ada uang dengan jumlah sebanyak sebagaimana yang diberitahu.  Ketua perampok merasa terkejut karena Abdul Kadir berkata benar walaupun diketahui harta pembekalan dari sang Ibu yang satu-satunya itu akan dirampas! Abdul Kadir menerangkan bahwa dia telah berjanji kepada ibunya supaya tidak berkata bohong walau apa pun yang terjadi.

Ketika mendengar dia berkata begitu, ketua perampok menangis dan menginsafi kesalahannya. Sedangkan Abdul Kadir yang kecil tidak mengingkari kata-kata ibunya, betapa dia yang telah melanggar perintah Allah sepanjang hidupnya bila hal itu dilanggar, fikirnya. Ketua penyamun bersumpah tidak akan merampok lagi. Dia bertaubat di hadapan Abdul Kadir diikuti oleh pengikut-pengikutnya.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s